IS ONS CONCEPT IETS VOOR U?

Herkent u zich in deze situatie?

De finance functie (FF) ontwikkelt in verschillende snelheden, maar de KMO dreigt uit de boot te vallen en dat heeft kwalijke gevolgen voor de rest van het bedrijf. Er is in de KMO omgeving nog te weinig het besef dat de finance functie de spin in het web van de organisatie is en daardoor de motor kan zijn voor doorgedreven professionalisering van alle afdelingen van het bedrijf

Daarbij komt dat de focus van de KMO finance functie en de adviserende boekhoudkantoren nog te veel ligt op ‘operationeel’/‘transactioneel’ finance, ‘compliant zijn’ en te weinig op de rol van ‘business partner’. De KMO bedrijfsleiding wordt te weinig gechallenged door mogelijke inzichten vanuit de finance functie. Dat heeft deels te maken met de onderschatting van het belang van de finance functie in de KMO: er is nog niet altijd het besef dat sturen met louter boekhoudkundige informatie onvoldoende is en dat een sterke finance functie eerder een stimulus dan een rem voor ondernemen is

Maar de druk op de finance functie in de KMO neemt toe: externe druk (banken en anders stakeholders), maar ook intern, om groei en ontwikkeling te managen bijvoorbeeld.

Het niet doorontwikkelen van de finance functie is op termijn (in de huidige wereld is deze termijn steeds korter) zeer nefast voor het bedrijf en haar concurrentiepositie.

Daarom wil Financial Media met dit platform een kennispartner worden en KMO's inspireren over hoe de finance functie te ontwikkelen en meer toegevoegde waarde te laten creëren.

 

Ambitie met finance?

We kunnen ons natuurlijk verstoppen achter de boekhoudkundige definitie en zeggen dat alle bedrijven met minder dan 250 werknemers, minder dan 50 miljoen euro omzet en minder dan 43 miljoen euro balanstotaal tot de doelgroep behoren. Maar we definiëren de doelgroep liever op een kwalitatieve manier waar u zich hopelijk herkent:

  • bedrijven die het belang van de ontwikkeling van finance functie zien: het besef dat enkel boekhoudkundige gegevens en compliance onvoldoende zijn om een bedrijf te sturen naar de next level en het besef dat de versterking en de verbeteringsprojecten van de finance functie een toegevoegde waarde en return heeft voor de organisatie en zijn belanghebbende partijen.

  • bedrijven die geconfronteerd worden met toenemende complexiteit van de omgeving voor finance door oa het financieringsmodel, internationale context, ad hoc bedrijfsprocessen, nieuwe uitdagingen en kantelmomenten,....

  • bedrijven met een duidelijke lange termijn ambitie met als de doelstelling om de kracht en de DNA van een KMO zeker te behouden, maar te versterken met professionaliteit waar het kan en moet

Hoe inspireren?

Voor u als lid van de finance functie van zo'n ambitieuze KMO zetten we verschillende inspiratietrajecten op.

  • Ten eerste is er een digitaal tijdschrift op deze website waarin u continu nieuwe artikels krijgt aangeboden. Het zijn artikels met inspirerende voorbeelden van KMO's die de finance functie een moderne rol toebedelen, waarvan de finance functie de evolutie maakt naar businesspartnership, maar er zullen ook vaktechnische artikels verschijnen en praktische tips & trics die u helpen nieuwe inzichten en analyses te maken. Het digitaal tijdschrift is gratis toegankelijk voor iedereen.

  • Ten tweede gaan we een stap verder door een lidmaatschap aan te bieden van Finance Square KMO. In het lidmaatschap gaan we een stuk verder, gepersonaliseerder ook en minder vrijblijvend: we helpen u concreet met het omzetten van die inspiratie naar bruikbare en in uw bedrijf toepasbare concepten en we zetten de ervaring van ons netwerk in om uw functie te helpen groeien. Ontdek er hier alles over.